Deze week vroeg Ilse (29) hoe ze rugpijn door tillen kan voorkomen. Ilse is verpleegster en tilt veel tijdens haar werk. Aan het einde van de werkdag voelt ze het aan haar rug. Ilse is bijna altijd druk. Ze is moeder van twee jonge kinderen en heeft een druk sociaal leven. Fysiotherapeut Donna Koot geeft advies.

Donna Koot

Onvoldoende tijd voor sport en ontspanning

Donna: “Jonge moeders worden behoorlijk uitgedaagd. Zowel op het werk, thuis als met vrienden. Drukke planningen zorgen ervoor dat er nauwelijks tijd is voor sport en ontspanning. Hierdoor slaapt u minder goed, heeft u meer last van stress en bent u gevoeliger voor lichamelijke klachten zoals rugpijn.”

Bewegen tegen rugklachten

“Om rugpijn met tillen te voorkomen is het dus belangrijk om voldoende te bewegen en ontspannen. Beweeg minimaal vijf dagen per week 30 minuten matig intensief. Denk aan wandelen, fietsen of skeeleren. Train ook de spieren die u bij het tillen gebruikt: uw billen, heupen en rug. Met specifieke oefeningen versterkt u deze spiergroepen en verkleint u het risico op overbelasting. Informeer eens bij uw fysiotherapeut naar geschikte oefeningen.”

Fysiotherapie bij rugpijn

“Blijft u last van uw rug houden bij het tillen? Kom dan eens lang bij onze praktijk voor verdere analyse en advies.”

Afspraak maken of meer weten?

Bel 015-2565900 of e-mail naar info@fysoptimadelft.nl.

Deel deze pagina

Menu

Social

Contact

015 25 65 900

info@fysoptimadelft.nl